Laboratoria Przyszłości
a
Rok szkolny 2021/2022
I etap
a
a
a
a
Laboratoria Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności, a także rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności przez uczniów.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
W ramach Programu Laboratoria Przyszłości Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 14 Integracyjna do końca grudnia 2021 r. wykorzystała 60% przyznanych środków. W skład zakupionego sprzętu weszło wyposażenie podstawowe i dodatkowe z katalogu wyposażenia dostępnego na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/laboratoria/katalog-wyposazenia2.
Zakupiono:
- drukarkę 3d z akcesoriami, filamentem i laptopem,
- mikrokontrolery z czujnikami i akcesoriami,
- stację lutowniczą,
- kamerę,
- statyw,
- mikroport z akcesoriami,
- oświetlenie do realizacji nagrań,
- mikrofon kierunkowy,
- gimbal,
- aparat fotograficzny,
- taśmę mierniczą,
- termometry,
- stację pogodową z akcesoriami,
- wagę spożywczą,
- zasilacz warsztatowy,
- gogle wirtualnej rzeczywistości wraz z akcesoriami,
- kuchenkę elektryczną,
- zlew,
- kran,
- zestaw garnków i patelni,
- komplet sztućców,
- blender,
- robot wielofunkcyjny,
- zestaw noży,
- zestaw desek do krojenia,
- sito,
- wałek,
- miski,
- deskę do prasowania,
- lodówkę,
- opiekacz,
- zestawy konstrukcyjne z różnych dziedzin fizyki,
- plansze edukacyjne,
- apteczkę,
- czujniki dymu,
- instrukcje BHP,
- gaśnicę.
Zakupiony sprzęt jest wykorzystywany na zajęciach techniki, fizyki, informatyki, plastyki oraz muzyki.
a
a
a
a
Rok szkolny 2021/2022
II etap
a
a
W celu wykorzystania 40% pozostałych środków przyznanych Publicznej Szkole Podstawowej Nr 14 Integracyjnej w ramach Programu Laboratoria Przyszłości do końca sierpnia 2022 r. zakupiono:
- stoły do sal lekcyjnych,
- szafę metalową na narzędzia,
- zestawy bezprzewodowe Mipro,
- zestawy mikrofonowe wraz ze skrzynią,
- słuchawki,
- głośnik,
- karty pamięci,
- panele akustyczne,
- krzesła obrotowe.
Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany na zajęciach techniki, fizyki, informatyki, plastyki, muzyki oraz podczas uroczystości szkolnych.
a
a
a
Rok szkolny 2022/2023
a
Wrzesień
a
Podczas Ogólnopolskiego Mitingu Lekkoatletycznego Osób Niepełnosprawnych został wykorzystany sprzęt fotograficznty zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
a
Ogólnopolski Miting Lekkoatletyczny Osób Niepełnosprawnych
a
a
a
Październik
a
Artystyczna sałatka w nowej pracowni technicznej – Laboratoria Przyszłości
Nasza szkoła wzbogaciła się o pracownię przygotowaną do działań kulinarnych. Wyposażenie pracowni zostało zakupione w ramach rządowego programu Laboratoria Przyszłości. Mamy do wykorzystania kuchnię (lodówkę, zlew, kuchenkę z piekarnikiem) a także noże, sztućce, miseczki, roboty kuchenne, szklanki, garnki, patelnie, deski do krojenia, oraz opiekacze. Możemy stworzyć 5 stanowisk na których uczniowie mogą przygotowywać dania. Pracownie tworzą także nowe stoliki, krzesełka, i szafeczki. A wystrój wykańczają elementy dekoracyjne.
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, której wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły. W pracowniach zajęcia są prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem programu jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Więcej dowiesz się na https://www.gov.pl/web/laboratoria lub #LaboratoriaPrzyszłości lub #LaboratoriaPrzyszłosci.
W listopadzie uczniowie klas siódmych brali czynny udział w przygotowaniu artystycznych sałatek. Należało tak wybrać owoce i warzywa, aby powstały ich piękne zdjęcia. Brano pod uwagę kadr, ekspozycję, kolor i oświetlenie. Po praktycznych zajęciach był też czas na konsumpcję i wspólny relaks. Zapraszamy do obejrzenia naszej galerii.
a
a
a
a
a
Listopad
a
Uczniowie klas piątych przygotowali tosty wykorzystując zakupiony sprzęt w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
a
Grudzień
a
Wykorzystanie sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
a
a
a
a
Styczeń
a
W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła zakupiła zestawy do konstrukcji służące do przeprowadzania doświadczeń związanych z magnetyzmem.
Zestaw Magnetyzm z serii Fizyka w Walizce umożliwia przeprowadzenie doświadczeń z zakresu magnetyzmu zgodnie z dołączonymi kartami pracy zawartymi w dołączonej instrukcji zamieszczonej na pendrivach. Zestaw zawiera magnesy, kompasy oraz inne elementy potrzebne do zbadania podstawowych pojęć w magnetyzmie. Uczniowie mogą wykonywać typowe eksperymenty, takie jak oddziaływanie magnesów, działanie kompasu, prądy wirowe i oglądać linie pola magnetycznego obrazowanych za pomocą opiłków żelaza. Wszystkie elementy w zestawie są umieszczone w aluminiowej walizce wyściełanej gąbką.
a
Doświadczenia:
a
- Przedmioty magnetyczne i niemagnetyczne
- Bieguny północny i południowy.
- Ziemia jest olbrzymim magnesem
- Obserwacja pól magnetycznych z wykorzystaniem opiłków żelaza.
- Wzajemne oddziaływania sił.
- Magnesy o różnej sile – łańcuch ferromagnetyczny
- Prądy wirowe
a
Na lekcjach z wykorzystaniem zestawów do konstrukcji badaliśmy substancje ze względu na ich właściwości magnetyczne. Podzieliliśmy je na ferro-, para- i diamagnetyki. Sprawdzaliśmy, jak oddziaływują magnesy między sobą oraz na inne substancje. Obserwowaliśmy obraz linii pola magnetycznego magnesów sztabkowych i podkowiastych. Przedstawiliśmy Ziemię jako wielki magnes sztabkowy i wyjaśniliśmy, jak działa kompas. Pokazaliśmy związek między prądem a magnetyzmem oraz jak ta zależność znalazła zastosowanie w elektromagnesach i silnikach elektrycznych.
Udział w prowadzeniu eksperymentów wzięły klasy ósme. Zapraszamy do obejrzenia naszej galerii.
aa
a
a
a
Luty
W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła zakupiła zestawy do konstrukcji służące do przeprowadzania doświadczeń z kinematyki i dynamiki.
Zestaw Mechanika ciał stałych z serii „Fizyka w Walizce” umożliwia przeprowadzenie kilkunastu doświadczeń z zakresu mechaniki zgodnie z dołączonymi kartami pracy. Zestaw zawiera ponad 60 komponentów, w tym wszystkie wózki, bloczki, haki, ciężarki i sprężyny, potrzebne do zbadania podstawowych pojęć z mechaniki.
Na lekcjach z wykorzystaniem zestawów do konstrukcji wykonywaliśmy doświadczenia z kinematyki i dynamiki. Badaliśmy, co dzieje się z ciałem,
na które działa niezrównoważona siła. Wyznaczaliśmy wartości przyspieszenia w zależności od siły działającej na wózek. Obserwowaliśmy od czego zależy bezwładność ciał oraz jaki jest związek między ciężarem a masą ciała. Udział w prowadzeniu eksperymentów wzięły klasy siódme. Zapraszamy do obejrzenia naszej galerii.
a
a
a
Marzec
Podczas Dnia Otwartego odbyły się pokazy fizyczne z wykorzystaniem zakupionego sprzętu.