Zanurzeni w świat kultury i tradycji

a

a

„Zanurzeni w świat kultury i tradycji” – PLF/2025/F1/W/0017 – to projekt, którego głównym celem jest popularyzacja niematerialnego dziedzictwa kulturowego Polski i Litwy wpisanego na światową listę UNESCO. Przeznaczony jest dla uczniów klas 7 i 8 Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 14 Integracyjnej im. Jana Pawła II w Radomiu.

Będzie realizowany w okresie od 1 kwietnia do 31 października 2025 roku, sfinansowany ze środków Polsko – Litewskich Funduszy Wymiany  Młodzieży.

a

Główne cele projektu:

– Kształtowanie tożsamości narodowej społeczności polskiej i litewskiej

– Integracja społeczności polsko-litewskiej

– Ochrona i popularyzacja niematerialnego dziedzictwa kulturowego

Szczegółowe cele projektu:

– Pogłębienie relacji polsko – litewskich

– Podniesienie świadomości społeczeństwa polskiego i litewskiego na temat podobieństw, różnic i wspólnej historii oraz tradycji

– Nawiązanie przyjaznych stosunków, poznanie wspólnych korzeni,

– Współpraca partnerska

– Wymiana doświadczeń

– Pokonywanie uprzedzeń i stereotypów w postrzeganiu wspólnej historii

a

Projekt zwraca uwagę na poznanie historii i dziedzictwa kulturowego obu narodów, przezwyciężanie uprzedzeń i stereotypów w postrzeganiu wspólnej historii oraz współczesnych relacji. Pośrednio pozwoli na przełamanie stereotypów o sąsiadujących ze sobą narodach poprzez budowanie postaw otwartości i tolerancji wśród młodych ludzi i poszukanie tego, co łączy obydwa kraje. Głównym elementem projektu będzie spotkanie nastolatków na Litwie, podczas którego planowane są rozmowy i dyskusje młodych ludzi związane z niematerialnym dziedzictwem kulturowym, warsztaty umiejętności praktycznych oraz poznawanie wspólnych elementów historii Polski i Litwy. W czasie spotkania uczniowie z polskiej szkoły zaprezentują społeczności szkoły litewskiej informacje na temat swojej placówki, najpiękniejszych miejscach kraju a także opowiedzą o niematerialnym dziedzictwie Polski wpisanym na światową listę UNESCO. Pobyt na Litwie będzie również okazją do obejrzenia szkoły partnerskiej, poznania litewskiego systemu edukacyjnego, a także poznania ważnych miejsc oraz obiektów historycznych i dziedzictwa kulturowego łączących oba narody. Ponadto podczas wizyty wszyscy uczestnicy projektu wezmą udział w warsztatach wyplatania geometrycznych ozdób ze słomy żytniej (tzw. pająków), które poprowadzi litewski artysta ludowy zamieszkujące okolice Wilna.

a

a

a

Regulamin rekrutacji Wilno 2025

a

a

a

Za nami niezwykłe i pracowite cztery dni spędzone w polsko – litewskim gronie. Od 2 do 5 czerwca 2025 r. w Wilnie miało miejsce spotkanie uczniów ze szkół polskiej (Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 14 Integracyjna im. Jana Pawła II) i litewskiej (Vilniaus rajono Rudaminos meno mokykla). Głównym celem spotkania była realizacja projektu „Zanurzeni w świat kultury i tradycji” sfinansowanego ze środków Polsko – Litewskich Funduszy Wymiany Młodzieży z dotacji MEN. Dwudziestoosobowa międzynarodowa grupa zgłębiała wiedzę na temat niematerialnego dziedzictwa Polski i Litwy wpisanego na światową listę UNESCO. Już pierwszego dnia uczniowie szkoły litewskiej zaprosili polskich rówieśników do swojej szkoły w Rudaminie niedaleko Wilna. Nieśmiałość i niezręczność pomogły pokonać „lodołamacze”. Ponadto gospodarze opowiedzieli o szkole i systemie edukacji na Litwie, pokazali gościom swoje ulubione miejsca. Kolejnym elementem pierwszego dnia pracy był wykład na temat Sutartinės, które są wielogłosowymi pieśniami wykonywanymi głównie przez kobiety. Próba wspólnego zaśpiewania prostego fragmentu pieśni stała się elementem integrującym grupę. Bardzo miłą niespodzianką tego dnia był koncert w wykonaniu uczniów rudamińskiej szkoły. Wtorek to kolejny pracowity dzień. Rozpoczął się od spaceru po stolicy Litwy – Wilnie. Role przewodników pełnili gospodarze. Pokazali najpiękniejsze i najciekawsze (ich zdaniem) zakątki miasta, opowiedzieli o historii Litwy, która w dużej części łączy się z historią Polski. To właśnie wspólna historia naszych krajów stała się kolejnym elementem łączącym uczniów z obu grup, dostarczyła powodów do rozmowy, sprawiła, że młodzież bardziej się do siebie zbliżała i poznawała. Natomiast popołudnie upłynęło pod hasłem twórczości plastycznej. Na miejsce realizacji projektu przyjechała artystka ludowa z Centrum Rzemiosła Regionalnego w Trokach. Opowiedziała o sodai czyli litewskich słomianych pająkach. W związku z tym, że pani mówiła tylko w języku litewskim, każda osoba z grupy polskiej mogła liczyć na osobistego tłumacza z grupy litewskiej. Dzięki temu każdy wiedział jakie są kolejne kroki tworzenia prostej konstrukcji ze słomy. Wykonanie pająków okazało się dla niektórych nie lada wyzwaniem, ponieważ wymagało ogromnego skupienia, cierpliwości i dokładności. Na szczęście dalsza część dnia upłynęła na działaniach wykorzystujących własną inwencję twórczą. Po krótkim przestawieniu historii i koncepcji tworzenia dywanów kwietnych (niematerialne dziedzictwo Polski), międzynarodowe grupy ochoczo zabrały się do pracy. Zadanie sprzyjało żartom i swobodnym rozmowom, a efekty zachwyciły nie tylko samych wykonawców. Środa była dniem, kiedy obydwie grupy przedstawiały efekty swojej pracy przed spotkaniem w Wilnie. Każdy zespół zaprezentował przygotowane wcześniej prezentacje na temat swojego kraju, miasta i szkoły. Natomiast po południu udaliśmy się do Mejszagoły – niewielkiej miejscowości niedaleko Wilna, gdzie odbyły się warsztaty związane ze zwyczajem rzeźbienia i stawiania tabliczek oraz przydrożnych krzyży. Praca z drewnem stała się dość dużym wyzwaniem dla młodych twórców – wielu z nich po raz pierwszy w życiu miało możliwość pracy dłutkiem i młotkiem. Ten pełen wrażeń dzień zakończył się zwiedzaniem Muzeum księdza prałata Józefa Obrembskiego.

Niespodziewanie szybko nadszedł ostatni dzień wspólnych działań. W czasie pracowitego przedpołudnia tworzyliśmy słowniczki polsko – angielsko – litewskie zawierające podstawowe zwroty w trzech językach. Poza tym spróbowaliśmy podsumować spotkanie projektowe oraz działania poprzedzające pobyt w Wilnie. Wszyscy uczestnicy wypełnili ankietę dotyczącą tematu projektu oraz wspólnej pracy. Dużo też rozmawialiśmy o efektach projektu. Słowem, które padało najczęściej w wypowiedziach młodych ludzi było PRZYJAŹŃ. Pokazało to, że ważna jest wiedza na temat historii, kultury, sztuki, tradycji. Ale najważniejsza w życiu jest PRZYJAŹŃ, bo ona łączy ludzi niezależnie od płci, wieku, miejsca zamieszkania i narodowości. Mamy nadzieję, że nasza, polsko – litewska, będzie trwała i zaowocuje kolejnymi spotkaniami.

a

a

a

Copyright © 2020

Skip to content