Przez cały rok szkolny pod opieką pani Renaty Jesionek realizowaliśmy projekt edukacyjny pt. MAGIA CZY CHEMIA? Wybór tematu nie był przypadkowy, bo cały nas zespół, czyli: Kinga Frączek, Kacper Kujawiak, Izabela Magiera, Kinga Natorska, Aleksandra Sowa, Kamil Szczepanowski i Karolina Worosz to uczniowie, którym nauka chemii sprawia przyjemność i cieszą się, gdy mają okazję poszerzyć swoje wiadomości i umiejętności z tego przedmiotu.
Praca nad tematem pozwoliła na doskonalenie naszych umiejętności planowania doświadczeń chemicznych, przewidywania ich efektów i formułowania właściwych wniosków. Z wielkim zapałem prześledziliśmy zasoby Internetu w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: CZY CZARODZIEJSKI POKAZ TO MAGICZNE SZTUCZKI CZY WYKORZYSTANIE CHEMICZNEJ WIEDZY?
Podczas pracy okazało się, że nie tylko substancje drogie i o bardzo skomplikowanych wzorach mogą być przez nas wykorzystane. Wiele produktów znajdujących się w naszych domach może wchodzić w reakcje z innymi, a efekty tych reakcji są zaskakujące. Okazało się, że na podstawie wiedzy chemicznej można wyjaśnić zjawiska zdumiewające zwykłego człowieka, na pozór wydające się magicznymi sztuczkami. Postanowiliśmy więc tę wiedzę wykorzystać.
Kilka ciekawych i efektownych doświadczeń mieliśmy okazję zaprezentować podczas Dnia Otwartego Szkoły. Efektem naszej pracy było jednak przygotowanie dla naszych najmłodszych kolegów i koleżanek ze szkoły podstawowej POKAZU MAGICZNYCH SZTUCZEK, który odbył się w piątek 17 czerwca. Przedstawiliśmy doświadczenia zmiany kolorów, wykorzystanie artykułów spożywczych, słodyczy i substancji z otoczenia człowieka do doświadczeń oraz te z efektem energetycznym (dźwiękiem, światłem, zapachem).
Oprócz magiczno–chemicznych sztuczek przygotowaliśmy małe atrakcje dla naszych kolegów
i koleżanek. Można było zdobyć m.in. CERTYFIKAT MŁODEGO CZARODZIEJA. Podczas pokazu zdecydowanie przydały się nasze dodatkowe umiejętności – z grafiki komputerowej czy tworzenia ciekawych prezentacji multimedialnych.
Oczywiście wszystkie czarodziejskie sztuczki nie udałyby się bez pomocy maluchów
i znanych im czarodziejskich zaklęć oraz naszej czarodziejskiej różdżki. Mamy nadzieję, że sprawiliśmy im radość. Miło było obserwować reakcję dzieci podczas eksperymentów i to jak dobrze bawią się, śpiewając wspólnie piosenki o magii. A my w ich towarzystwie poczuliśmy się po prostu jak czarodzieje.
W czasie pracy nad projektem przekonaliśmy się, że w chemii nie ma miejsca na własne eksperymentowanie. Należy ścisłe przestrzegać procedur i realizować doświadczenia zgodnie
z planem.

Autorzy: Kinga Frączek kl. 2gA i Kamil Szczepanowski kl. 2gB
Autor zdjęć: Paweł Mazurkiewicz kl. 2gB

Copyright © 2020

Skip to content