a

Autyzm to złożone zaburzenie rozwoju i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego charakteryzujące się zakłóceniami zdolności komunikowania uczuć i budowania relacji interpersonalnych, zaburzeniem i stereotypowością zachowań oraz trudnościami z integracją wrażeń zmysłowych. Słowo autyzm pochodzi z języka greckiego i oznacza sam. 2 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Wiedzy o Autyzmie i w przez cały miesiąc włączamy się w szeroko zakrojone działania mające na celu zwiększanie świadomości społecznej na temat autyzmu i zwrócenia szczególnej uwagi na potrzeby osób ze spektrum autyzmu.

2 kwietnia organizowana jest akcja „Zaświeć się na niebiesko” zapoczątkowana przez amerykańską fundację Autism Speaks. Polega ona na niebieskiej iluminacji budynków i obiektów architektonicznych na znak solidarności i jedności z osobami z autyzmem i ich rodzinami. Jak co roku nasza szkoła również włączyła się do akcji i budynek tego dnia został podświetlony na niebiesko.

W kwietniu klasy 4-7 brały udział w zajęciach poświęconych tematyce autyzmu. Pedagog szkolny p. Joanna Wasilkowska zorganizowała cykl warsztatów, dzięki którym uczniowie mogli doświadczyć, jak odczuwają i odbierają świat osoby z autyzmem, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby.

Końca dobiegły również prace nad dwoma projektami zainicjowanymi w ramach Światowego Dnia Świadomości Autyzmu 2021. Pierwszy z nich to samodzielne stworzona przez grupę nauczycieli ścieżka sensoryczna. W korytarzu prowadzącym do gabinetu rehabilitacji zostały umieszczone panele sensoryczne. Ścienne panele to zestaw zabawek sensorycznych i manipulacyjnych w formie panelu do zawieszenia na ścianie. W trakcie dobrej zabawy dostarczają one uczniom różnorodnych bodźców i doświadczeń. Drugi projekt realizowany był pod nazwą „Przystań”. Efektem kilkumiesięcznej pracy jest niewielkie pomieszczenie przeznaczone do odpoczynku i relaksu dla uczniów, by pod okiem nauczyciela/opiekuna ostudzić emocje. Wyposażone zostało m.in. w nastrojowe oświetlenie, głośnik do muzyki relaksacyjnej, wygodną pufę.

Ponadto w naszej szkole została zorganizowana akcja pod hasłem: „Nadzieja ma kolor niebieski”. Zajęcia plastyczne stały się doskonałą okazją do rozmowy o nadziei, o tym, co dla młodego człowieka oznacza mieć nadzieję. Odpowiedzią na to trudne pytanie są prace twórcze, które pozwalają wierzyć, że trzeba mieć nadzieję, bo dobro jest możliwe, a nadzieja daje siłę, by przetrwać trudne chwile. Prace zostały wykonane przez uczniów klas 4-7 techniką malarską, rysunkową oraz jako kolaż. Komisja konkursowa w składzie: p. Edyta Pawlak-Grotek, p. Agata Kacprzak, p. Iwona Wardecka, p. Paulina Soczówka i p. Patrycja Skwira ze 192 prac wybrała 51 i wyłoniła laureatów w dwóch kategoriach, zostały przyznane także wyróżnienia. Wszystkie prace laureatów i osób wyróżnionych można było podziwiać na wystawach w korytarzach naszej szkoły. Za podjęty trud dziękujemy wszystkim uczniom.

Jan Paweł II niestrudzenie zapraszał współczesnego człowieka do tego, aby wyszedł z obszaru smutku, zwątpienia i wszedł w obszar nadziei, gdzie działa żywy Bóg. W swojej książce „Przekroczyć próg nadziei” napisał do nas kluczowe zdanie:

„Jest rzeczą bardzo ważną, ażeby przekroczyć próg nadziei, nie zatrzymywać się przed nim, ale pozwolić się prowadzić”.

a

Laureaci w kategorii klas 4-5:

Adela Wasielewska kl. 4a

Aleksandra Karwat kl. 4d

Nina Mazurek kl. 5b

Mateusz Ćwiek kl. 5c

a

Wyróżnienia:

Iga Szewczyk kl. 5b

Maja Brzezińska kl. 5c

Filip Jamka kl. 5b

Alicja Wesołowska kl. 5a

Laura Wanat kl. 5b

Mikołaj Wontorski kl. 5b

Magdalena Fol kl. 5d

a

Laureaci w kategorii klas 6-7:

Lena Bukowska kl. 6a

Pola Stępień kl. 6c

Maria Lampreht kl. 7a

Blanka Madej kl. 7b

a

Wyróżnienia:

Adam Gawor kl. 6b

Antoni Giermuda kl. 7b

Hanna Nowak kl. 6a

a

Również w kwietniu odbył się konkurs „Moja niebieska podróż” w oddziałach przedszkolnych oraz klasach 1-3. Zadaniem dzieci było wybranie się w podróż do świata w kolorze niebieskim. Komisja konkursowa z 97 prac wybrała 28 i wyłoniła laureatów w dwóch kategoriach, zostały przyznane także wyróżnienia. Wszystkie prace można było oglądać na zorganizowanych wystawach.

Dziękujemy wszystkim uczniom, ale i nauczycielom, ponieważ wiele prac powstało podczas zajęć, co stało się kolejnym powodem do rozmów dotyczących autyzmu.

a

Kategoria 0-1:

1. Natan Sukiennik kl. 0a

2. Adam Siciarz kl. 1a i Hanna Trzmiel kl. 1a

3. Liwia Socha kl. 1c i Marysia Wziętek kl. 1a

a

Wyróżnienia:

Oliwier Zagożdżon kl. 1a

Krzysztof Łoboda kl. 1b

Maria Pawłowska kl. 0c

Alicja Jaworska kl. 1b

Filip Grudzień kl. 1d

Ksawery Malik kl.1a

Magdalena Stefanowska kl. 1d

Stanisław Zdziech kl. 1a

Maria Kwiecień kl. 0b

a

Kategoria 2-3:

1. Gabriela Byzdra kl. 2a

2. Zofia Kozera kl. 2d

3. Sebastian Siara kl. 3b

a

Wyróżnienia:

Julia Makowska kl. 2b

Liliana Ładak kl. 2d

Halina Skowron kl. 2b

Lena Kotkowska kl. 3a

Zofia Czajka kl. 3a

Aleksander Drogomirecki kl. 3c

Pola Bartnik kl. 2d

Jan Witkowski kl. 3b

Wcisło Nataniel kl. 3b

Ślusarczyk Jan kl. 3b

a

a

a

a

a

a

 

Copyright © 2020

Skip to content