Projekt

Realizowany projekt jest możliwy dzięki wsparciu finansowemu Wspólnoty Europejskiej

 

   Temat projektu

   „Uczenie się przez całe życie” jest projektem bliskim człowiekowi i solidarności międzyludzkiej. Młodzi ludzie z krajów partnerskich żyją i myślą w różny sposób, uzależniony od rzeczywistości, która ich otacza.

   Projekt ten opierać się będzie na wzajemnym poznawaniu się wokół trzech tematów: szkoła, życie pozaszkolne i relacje międzyludzkie. Nastolatkowie mogą połączyć się poprzez poznanie i zrozumienie różnic istniejących między nimi i razem zastanowić się nad ideą wspólnej Europy, mając świadomość, że są obywatelami jutra.

   Projekt ten rozwijać się będzie w każdej ze szkół zaangażowanych krajów, coroczne spotkania będą okazją do wymiany wzajemnych doświadczeń i omówienia zrealizowanych tematów.

 

   Termin realizacji

   Prace nad projektem trwać będą w latach 2006-2009. Projekt przewidziany jest na 36 miesięcy.

 

   Najważniejsze cele

  • Poznać lepiej młodzież naszego kraju i życie młodzieży z innych państw: ich środowisko szkolne (szkoła, nauczanie..), życie poza szkolne (warunki socjalne, ekonomiczne, rynek pracy, zdrowie...), relacje międzyludzkie (wzajemne miedzy sobą, relacje z ich rodzicami...)
  • Poznanie i zrozumienie różnic młodzieży ze szkół partnerskich, różnych sposobów życia w celu utwierdzania uczucia przynależności europejskiej
  • Poprawa jakości edukacji i kwalifikacji nauczycieli poprzez wymianę wzajemnych doświadczeń i praktyk, aby pomóc młodzieży w jej przygotowaniu do dorosłego życia i do stawania się obywatelami Europy
  • Rozwijanie zdolności, talentów, zainteresowań uczniów
  • Motywowanie pozostałych pracowników (personel nie zajmujący się nauczaniem) do wykorzystywania swoich kompetencji administracyjnych, technicznych na rzecz projektu edukacyjnego
  • Rozwijanie u rodziców świadomości, że ich dzieci od tej pory żyć będą w zupełnie nowym obszarze, który może stać się dla nich źródłem motywacji i bodźcem do walki z brakiem ambicji
  • Włączanie do działania na rzecz młodzieży zrzeszeń i stowarzyszeń lokalnych w celu tworzenia nowych więzi
  • Wzbudzanie zainteresowania władz oświatowych realizowanym projektem, przyciąganie uwagi decydentów

 

   Języki komunikacji

   Z naszymi partnerami porozumiewamy się w języku angielskim i francuskim.

 

   Planowane działania

   W każdej ze szkół prowadzić będziemy działania, które pozwolą nam stworzyć fotografię naszej młodzieży: w pierwszym roku w zakresie życia szkolnego (system edukacyjny, szkoła, uczeń), w drugim roku w dziedzinie życia poza szkolnego (oferta miasta, wybory nastolatków..). Na przełomie dwóch, pierwszych lat zajmować się będziemy również dziedziną relacji międzyludzkich (relacje wzajemne nastolatków, ich relacje z dorosłymi, z instytucjami...). W trzecim roku współpraca będzie rozwijać się w kierunku refleksji nad problemami Europy: powstawanie, rozszerzanie, integrowanie mniejszości, wspólne wartości. Będzie to okres tworzenia między uczniami, obywatelami jutra, wspólnego dzieła (rzeźby, prezentacji, kroniki szkolnej...), które ukaże efekty pracy i potwierdzi powstałe więzi.

 

   Materialne rezultaty

   Prace realizowane w szkołach (sprawozdania, dokumenty graficzne, fotografie...) będą zbierane przy okazji spotkań roboczych na koniec każdego roku szkolnego i będą stanowiły materiał do stworzenia wspólnej ekspozycji. Zwiedzanie tej ekspozycji stanie się bazą do wymiany poglądów i prowadzonych debat. Po każdym spotkaniu roboczym państwo będące gospodarzem opublikuje magazyn z udziałem każdego z partnerów, pokazując działania, jakie miały miejsce przez cały rok i wnioski po wizycie roboczej. Dystrybucja tego czasopisma będzie zapewniana przez każdego uczestnika projektu w swoim kraju. Przewiduje się więc, że czasopismo to ukaże się w czterech numerach, z których każdy korespondować będzie z jedną wizytą roboczą.

 

   Przedmioty nauczania włączone w realizację projektu

   Tematyka projektowa realizowane będą na lekcjach historii, edukacji obywatelskiej, języka polskiego, języków obcych, matematyki, geografii, edukacji środowiskowej, zajęć sportowych, informatyki.

 

   Grupa robocza

   W skład grupy roboczej wchodzą nauczyciele:

   Wicedyrektor: Małgorzata Szewczyk

   Koordynator szkolny: Ilona Szerksznis nauczyciel - języka francuskiego, nauczyciel wspomagający

   Dorota Banaś - nauczyciel wspomagający

   Monika Czubak - nauczyciel informatyki

   Anna Gralec - nauczyciel języka polskiego

   Agnieszka Iwańska - nauczyciel wspomagający

   Anetta Mąkosa – nauczyciel wspomagający

   Anna Niziołek – nauczyciel plastyki

   Dorota Nowak - nauczyciel wspomagający

   Krystyna Sęk – nauczyciel przyrody

   Katarzyna Suwała - nauczyciel wspomagający