II rok projektu

II rok pracy nad projektem

 

   Od października 2007r. wznowiła działalność grupa projektowa Comenius. To już kolejny rok naszej pracy. Z radością do swojego grona przyjmujemy kolejnych entuzjastów tego programu. W tym roku szkolnym przyłączyli się do nas uczniowie z pierwszych klas gimnazjalnych. Cała grupa liczy teraz około 30 osób i cały czas rośnie. Z tego powodu zajęcia odbywają się w dwóch zespołach i są prowadzone przez cztery nauczycielki (D. Banaś, A. Iwańska, D. Nowak, K. Suwała). Spotykamy się we wtorki i czwartki . Każdy z uczniów może uczęszczać na te zajęcia w dogodnym dla siebie terminie.

   W ubiegłym roku szkolnym zajmowaliśmy się porównywaniem systemów edukacyjnych wszystkich trzech państw biorących udział w projekcie: Polski, Rumunii i Francji. W bieżącym roku szkolnym chcemy porównać, jak uczniowie tych państw spędzają swój czas wolny. Na naszych cotygodniowych spotkaniach, wymieniamy się informacjami dotyczącymi spędzania wolnego czasu w naszym mieście. Gromadzimy oferty Miejskich Domów Kultury, klubów sportowych, szkół artystycznych, bibliotek, szkół tanecznych. Ze wszystkich tych informacji stworzymy przewodnik zawierający zbiór możliwości spędzania czasu wolnego w Radomiu. Nasze szkoły partnerskie również gromadzą takie materiały dotyczące swoich miejscowości. Jak rozwijamy nasze zainteresowania pozaszkolne przedstawimy w fotoreportażu oraz w prezentacji multimedialnej.

   Podczas majowej wizyty we Francji będziemy mogli porównać efekty naszej pracy.

Agnieszka Iwańska

 

   Tematy pracy na rok szkolny 2007/2008

   W bieżącym roku szkolnym w ramach realizowanego projektu, zajmować się będziemy życiem pozaszkolnym młodzieży. Analizować będziemy sposoby spędzania czasu wolnego przez uczniów z e szkół partnerskich i spróbujemy znaleźć ich najciekawsze formy. Przyjrzymy się również dokonywanym przez młodzież wyborom, związanych z ich zainteresowaniami i planami na przyszłość. Zastanowimy się nad relacjami uczniów z ich rówieśnikami, dorosłymi, zawiązywanymi przyjaźniami i ich trwałością .

   Wspólnie ze szkołą francuską i rumuńską realizować będziemy następujące działania:

  • Zebranie informacji dotyczących możliwości spędzania czasu wolnego w naszych środowiskach . W tym celu odwiedzać będziemy domy kultury, szkoły artystyczne, kluby sportowe, stowarzyszenia i inne organizacje. Na podstawie zebranych informacji stworzymy przewodnik przedstawiający ofertę miasta z najciekawszymi propozycjami spędzania czasu wolnego
  • Wspólne zredagowanie przez nauczycieli zaprzyjaźnionych szkół, sondażu dotyczącego zajęć pozaszkolnych i uzyskiwanych dzięki nim przez uczniów korzyści. Przeprowadzenie sondażu we wszystkich trzech szkołach, w tym samym czasie, w grupach uczniów 14-16 lat. Opracowanie wyników sondażu na lekcjach matematyki i informatyki, wykonanie zestawień liczbowych i wykresów graficznych przez uczniów
  • Praca w grupach zainteresowań, przygotowywanie reportaży, fotoreportaży, prezentacji multimedialnych przedstawiających nasze zainteresowania, preferencje, najciekawsze sposoby spędzania czasu wolnego
  • Dyskusje na temat projektów zawodowych młodzieży, przygotowanie prezentacji pokazującej aspiracje młodzieży, jej plany zawodowe i ich związek z realizowanymi zainteresowaniami.

   Przygotowane przez nas materiały będą stanowić punkt wyjścia do debat, dyskusji prowadzonych podczas Kongresu Uczniów w maju 2008 roku we Francji.

Ilona Szerksznis

 

   

WIZYTA ROBOCZA W POLSCE 05.11. -09.11.2007r.

   Zespół Szkół Integracyjnych im. Jana Pawła II w Radomiu miał przyjemność już po raz drugi gościć nauczycieli i uczniów z zaprzyjaźnionych szkół we Francji i Rumunii. Tym razem wizyta robocza odbyła się w dniach 05-09 .11. 2007 r i jej celem było szczegółowe zaplanowanie działań na bieżący rok szkolny.

   W poniedziałek (5.11.07) wieczorem powitaliśmy czworo dzieci z ich nauczycielami. W szkole czekały na nich panie dyrektor, uczniowie i rodzice. Mali goście zamieszkali w domach naszych uczniów, dorośli – w hotelu. Wszyscy staraliśmy się, aby chwile spędzone w naszym kraju, były miłym wspomnieniem dla przybyłych, tym bardziej, że i tematyka w tym roku nam sprzyja.

   Mimo to niestety, wtorkowe przedpołudnie upłynęło pod znakiem nauki i szkoły. Goście zwiedzali naszą szkołę, rozmawiali z nauczycielami i uczniami, dzieci uczestniczyły w lekcjach ze swoimi polskimi kolegami. Nauczyciele z zainteresowaniem słuchali opowiadania p. dyrektor Haliny Marciniak o specyficznej i trudnej pracy w naszej szkole.

   Dużo radości daje nam konwersacja – jak to bywa, nie zawsze doskonała umiejętność mówienia w obcym języku powoduje wiele śmiesznych sytuacji. Ale z każda wizytą wszyscy radzą sobie coraz lepiej. Praca nad projektem pozwoliła zaplanować i ustalić sposób zbierania i analizowania informacji o spędzaniu wolnego czasu przez młodzież i dzieci ze szkół partnerskich, omówić produkty końcowe po drugim roku projektu i zaplanować kolejną wizytę, tym razem we Francji. Po tych wszystkich rozmowach wywnioskowaliśmy, że ten rok będzie sympatyczny, praca dotyczyć będzie przecież najlepszej części życia – odpoczynku, pasji i zainteresowań.

   Aby nawiązać do tegorocznej tematyki pokazaliśmy jak można w Polsce spędzać czas wolny od nauki i pracy. Po południu wszyscy ( goście, rodzice i uczniowie z grupy Socrates Comenius oraz nauczyciele zaangażowani w pracę) pojechali do Siczek gdzie zorganizowaliśmy „Polskie ognisko”. Podziwialiśmy pokaz woltyżerki w wykonaniu dziewcząt z Międzyszkolnego Klubu Jeździeckiego CWAŁ, które tak właśnie rozwijają swoje zainteresowania i zamiłowania Następnie ze smakiem zjedliśmy gorący polski bigos i pieczone w ognisku kiełbaski. Po ilości zjedzonych porcji sądzimy, że gościom smakowało, bawili się chyba także dobrze, bo mimo niesprzyjającej pogody długo śpiewali i pląsali w rytm piosenek ogniskowych.

   Środa upłynęła bardzo szybko bo wszyscy wyjechaliśmy. Wycieczki szkolne to jedna z lubianych form odpoczynku naszej młodzieży pojechaliśmy więc do Sandomierza. Obejrzeliśmy obiekty sakralne miasta, piękny Rynek oraz Ratusz. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Bałtowie, gdzie czekały na nas „krwiożercze” dinozaury.

   Atrakcją czwartku był koncert wykonany w naszej szkole przez zaproszonych, młodych artystów. Uczniowie Szkoły Muzycznej w Radomiu zaprezentowali muzykę różnych krajów. Wysłuchaliśmy m.in. walca, poloneza oraz wiele innych utworów. Owacjom nie było końca.

   Spotkaliśmy się także z naszymi władzami. Nas i naszych gości przyjęła p. A.Michałowska – zastępca dyrektora Wydziału Edukacji, Sportu i Turystyki Urzędu Miasta. Goście podzielili się wrażeniami z pobytu w Polsce, odpowiadali na pytania pani dyrektor dotyczące systemów edukacji w ich krajach. Ten dzień zaowocował także ustaleniami dotyczącymi kolejnego Magazynu, który ukazuje się w trzech językach po każdej wizycie. Czwartkowe popołudnie nasi goście spędzili spacerując po Radomiu, zwiedzając miasto i kupując pamiątki.

   W piątek o 5.00 żegnaliśmy się z gośćmi, wyruszyliśmy na Międzynarodowe Lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Trudno było nam się rozstać, ale mamy nadzieję, że znowu spotkamy się w maju – we Francji.

   Wszystkim rodzicom naszych uczniów, którzy gościli przybyłą z Francji i Rumunii młodzież serdecznie dziękujemy.

Małgorzata Szewczyk

Agnieszka Iwańska

 

ZOBACZ ZDJĘCIA

 

   

KONCERT, KONCERT, KONCERT ....

   W pewien czwartek u nas w szkole

   Orkiestra się ustawiła w kole,

   Zaczęła grać pięknie

   I ubrana była odświętnie,

   Oprócz muzyki były tańce

   - ale nie połamańce,

   Pięknie tańczyły dwie pary

   I potem były dla nich fanfary,

   Wszyscy z orkiestry mieli solówki,

   A uczniowie dzięki temu nie mieli klasówki,

   Gościom naszym bardzo się występ podobał,

   Aż się Francuz w głowę poskrobał,

   Potem orkiestra odjechała od nas

   I skończył się ten radosny czas.

Eliza Ziółek

 

ZOBACZ ZDJĘCIA

 

   

30.10.2007, wtorek

   Drogi Pamiętniku

   Wczoraj do naszej szkoły przyjechali uczniowie z Francji i Rumunii. Dziś poznałam przybyłych gości. Są oni bardzo mili, lecz nie zawsze możemy się porozumieć. Rozmawiamy tylko i wyłącznie w języku angielskim. Staramy się również uczyć naszych zagranicznych kolegów i koleżanki różnych słów w języku polskim.

   Do przyjęcia gości przygotowywałam się wraz z koleżankami przez cały tydzień. Miałyśmy próby śpiewu. Ćwiczyłyśmy piosenki na powitalne ognisko, gdzie miałyśmy bardzo serdecznie przywitać naszych gości. Chciałyśmy pokazać im, jak wygląda nasza zabawa na świeżym powietrzu.

   Na miejsce ogniska zostały wybrane Siczki. Tam były odpowiednie warunki do rozpalenia ognia oraz wspólnej zabawy. Atrakcją wieczoru był przede wszystkim pokaz woltyżerki. Z zaciekawieniem i podziwem patrzyłyśmy na dziewczyny z Międzyszkolnego Klubu Jeździeckiego CWAŁ, które odważnie prezentowały bardzo trudne figury. Po pokazach mżna było zjeść kiełbaski lub ziemniaczki. Tańczyliśmy i śpiewaliśmy, było odlotowo!!

   Padał też pierwszy w tym roku śnieg, ale i tak było super! Żadna pogoda nam nie przeszkadzała w dobrej zabawie! Zapoznałyśmy się ze wszystkimi przybyłymi gośćmi, poprosiliśmy ich o numery telefonów i emaili.

   Czas bardzo szybko płynął nam przy wspólnej zabawie. Niestety trzeba było się pożegnać, by jutro przywitać nowy, równie miły dzień.

Patrycja

 

ZOBACZ ZDJĘCIA

 

   

Udział uczniów w projekcie

   Jak spędzać czas wolny? - oferta miasta

   Prace nad tegorocznym projektem rozpoczęliśmy od poszukiwania sposobów spędzania czasu wolnego w Radomiu. W celu zebrania potrzebnych informacji podzieliliśmy się na grupy i w zależności od miejsca zamieszkania odwiedzaliśmy pobliskie nam instytucje. Prowadziliśmy rozmowy z nauczycielami, młodzieżą uczestnicząca w dodatkowych zajęciach. . Potrzebne informacje wyszukiwaliśmy również w Internecie oraz prasie lokalnej.

   Następnym etapem było uporządkowanie zebranych informacji, zaprojektowanie oprawy graficznej przewodnika, jego strony tytułowej. Szczególnym zaangażowaniem w realizacji tego zadania wykazali się nasi koledzy: Karolina Sperczyńska, Justyna Szewczyk, Anna Ziomek i Mikołaj Marcinkiewicz..

 

   Nasze zajęcia pozaszkolne- SONDAŻ

   Podczas wizyty roboczej w listopadzie w Radomiu, nauczyciele wspólnie opracowali sondaż dotyczący sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów. W grudniu 2007 roku został on przeprowadzony w każdej ze szkół partnerskich, w grupie 100 uczniów w klasach I i II gimnazjum. Wyniki sondażu porównane zostaną poczas Kongresu Uczniów w maju 2008 roku w Jussey we Francji.

   W tym miejscu możesz zapoznać się z kwestionariuszem sondażu lub pobrać go.

   Wyniki sondażu uczniów polskich.

 

   Magazyn nr 3

   Podczas trwania wizyt roboczych, każdy z krajów goszczących zobowiązuje się do wydania magazynu poświęconego projektowi. Tym razem nasza szkoła, jako gospodarz wizyty listopadowej, była odpowiedzialna za zredagowanie i wydanie kolejnego numeru magazynu. Został on napisany w języku polskim, francuskim i rumuńskim, zawiera relacje z wizyty i harmonogram prac przewidzianych na rok szkolny 2007/2008. W gazetce tej znajdują się również artykuły poświecone pracy naszego Zespołu Comenius oraz wypowiedzi uczniów i nauczycieli z zaprzyjaźnionych szkół tłumaczone na język polski przez panią I. Szerksznis.

   Z lekturą magazynu można się zapoznać na naszej stronie internetowej-otwierając zakładkę „Produkty końcowe po drugim roku projektu” lub klikając na link:

   Magazyn nr 3.

   Zapraszamy do jego przeczytania!

 

   Kronika Pamiątkowa

   Chcąc upamiętnić nasz udział w Projekcie Współpracy Europejskiej systematycznie prowadzimy Kronikę Projektu. Zawiera ona relacje z wizyt, pamiątkowe zdjęcia oraz nasze refleksje i „złote myśli” związane z realizowanym projektem. Nasi koledzy z młodszych klas po zapoznaniu się z Kroniką z całą pewnością będą zachęceni do nawiązywania kontaktów z innymi szkołami europejskimi.

 

   Praca w grupach zainteresowań

   Obecnie przygotowujemy prezentacje multimedialne oraz fotoreportaże dotyczące sposobów spędzania czasu wolnego w następujących grupach zainteresowań:

  • zajęcia artystyczne (taniec zespołowy, indywidualny, śpiew)
  • zajęcia językowe
  • wolontariat
  • zajęcia sportowe

   Naszym kolegom z Rumunii i Francji pragniemy również zademonstrować nasze zainteresowania , które wg naszej oceny nas wyróżniają, a są to:

  • nauka gry na instrumencie
  • zainteresowania teatralne
  • zajęcia sportowe: judo, jazda konna, motocross

   Powstałe prezentacje multimedialne już wkrótce będziecie mogli zobaczyć w zakładce: „Produkty końcowe po drugim roku projektu”.

 

   NASZE PROJEKTY ZAWODOWE

   Chcąc poszerzyć wiedzę na temat możliwości dalszego kształcenia, w ramach dni otwartych uczelni w kwietniu 2008 roku odwiedziliśmy naszą miejscową, jedną z wielu, szkołę wyższą - Politechnikę Radomską im. Kazimierza Pułaskiego.

   Razem ze studentami pierwszego roku wysłuchaliśmy wykładu i obejrzeliśmy prezentację multimedialną o polskich elektrowniach przygotowaną przez dr inż. Zbigniewa Olczykowskiego.

   Mieliśmy również okazję zobaczyć nowoczesne laboratoria na Wydziale Transportu.. Ciekawym doświadczeniem było dla nas zapoznanie się z pracami dyplomowymi studentów kierunku- elektromechanika; zobaczyliśmy nowoczesne urządzenia sterujące światłem, dźwiękiem, obrazem..

   Wizyta na uczelni pozwoliła nam na poszerzenie wiedzy o kompetencjach, wiedzy i umiejętnościach jakie zdobywają studenci Politechniki Radomskiej na Wydziale Transportu.

 

ZOBACZ ZDJĘCIA

 

   WIZYTA ROBOCZA WE FRANCJI 20.05. -25. 05. 2008r.

   W dniach 20. 05.-25. 05. 2008 r. uczestniczyliśmy w wizycie roboczej w Jussey we Francji. Naszą szkołę reprezentowało ośmioro uczniów i sześcioro nauczycieli. Celem wizyty było podsumowanie drugiego roku pracy nad projektem, które dotyczyło życia pozaszkolnego młodzieży.

   Podczas warsztatów mieliśmy okazję porównać wyniki sondażu dotyczącego sposobów spędzania czasu wolnego, który przeprowadzony był w grudniu 2007 roku w naszych trzech, współpracujących ze sobą szkołach. Okazało się , że największą popularnością wśród młodzieży francuskiej, rumuńskiej i polskiej cieszy się sport; uprawiamy wiele dyscyplin, uczestniczymy w licznych rozgrywkach międzyszkolnych i zawodach.

   Prezentowane przez młodzież trzech krajów liczne prezentacje multimedialne, fotoreportaże, prace plastyczne , ekspozycje jak również występy wokalne i taneczne na żywo pokazały szeroki wachlarz zainteresowań, pasji, talentów. Mimo różnic kulturowych, mentalnych posiadamy bardzo dużo wspólnych zainteresowań , wzajemna wymiana doświadczeń w zakresie wspólnych zainteresowań bardzo nas wzbogaciła i zachęciła wzajemnie do odkrywania nowych pasji i stałego poszerzania horyzontów.

   Wizyta we Francji była dla nas wszystkich wspaniałym przeżyciem. Program wizyty był bardzo bogaty, zagospodarowano niemalże każdą godzinę naszego pobytu. Niezapomniane chwile spędziliśmy w Besançon, zwiedzając miasto, przepiękną Cytadelę i podnosząc sprawność fizyczną w szkole cyrkowej.

   Nasze zainteresowania sportowe zademonstrowaliśmy pływając kajakami w międzynarodowych zespołach na jeziorze w miejscowości Vesoul.. Zawody kajakarskie dostarczyły nam wiele emocji, zabawy i pozwoliły na prawdziwą integrację.

   Na długo w naszej pamięci pozostanie wspólna, międzynarodowa wycieczka do Paryża. Pełni szacunku i podziwu dla sztuki i historii Francji zwiedziliśmy Montmartre, Louvre ,Wieżę Eiffle’a.

   Po powrocie do Radomia zorganizowaliśmy w naszej szkole spotkanie uczniów uczestniczących w projekcie. Wspólnie oglądaliśmy zdjęcia, filmy, dzieliliśmy się naszymi wrażeniami.

 

   Autor: Ilona Szerksznis

 

ZOBACZ ZDJĘCIA

 

   Tuż po powrocie....

   Nasi uczniowie, po powrocie do Radomia, tak pisali o wizycie:

 

   Nie myślałam, że zostanę tak miło i ciepło przyjęta u osoby, u której mieszkałam. Poruszyły mnie tez wspaniałe widoki i krajobraz. We Francji byłam pierwszy i zapewne nie ostatni raz. Ten kraj wywarł na mnie ogromne wrażenie i z radością odwiedzę go jeszcze raz. Mam też nadzieję, że mimo odległości jaka nas dzieli nie stracę kontaktu z osobami, z którymi się zaprzyjaźniłam.

Ewa Dziura

 

   Pobyt we Francji był bardzo udany. Udało mi się podszkolić j. francuski. Rodzina, u której mieszkałam była bardzo kontaktowa. Francuska młodzież jest bardzo przyjaźnie do siebie nastawiona. Pocieszają i przytulają się wzajemnie. Chłopcy są bardziej mili, kulturalni i przystojni.

Paulina Jaczyńska

 

   Chętnie powróciłabym do tego wspaniałego miejsca. Pobyt we Francji dostarczył mi wielu wrażeń. Zwiedziłam ciekawe miejsca. Poznałam wspaniałych, miłych i towarzyskich ludzi. Dziewczyna, u której mieszkałam okazała się świetna opiekunką. Mimo różnic kulturowych i językowych mogłyśmy się dogadać. Mam wrażenie, że nasz znajomość wytrzyma odległość, jaka dzieli Francję i Polskę.

Katarzyna Tomczyk

 

   Wiele się dowiedziałam o francuskich tradycjach. Poznałam zainteresowania dzieci z Rumunii i Francji. Cieszę się, ze mogłam uczestniczyć w wycieczce, w ramach projektu Comenius. Dało mi to wiele korzyści m.in. zawarcie nowych przyjaźni. Chciałabym również pojechać do Rumunii.

Justyna Szewczyk

 

   Ważnym aspektem naszej wizyty była możliwość przekonania się o gościnności Francuzów i życzliwości Rumunów. Miałam okazję poznać podobieństwa i różnice miedzy narodami i ich kulturami.

   Cieszę się, że mogłam tyle dowiedzieć się o zainteresowaniach moich rówieśników. Z chęcią będę kontynuować swoją pracę nad projektem Comenius. Z przyjemnością ponownie odwiedzę Francje.

Ania Ziomek

 

   Pobyt we Francji był dla mnie ciekawym i bardzo dużym przeżyciem. Nie zapomnę go do końca życia. Mam nadzieję, że kiedyś jeszcze raz odwiedzę Francję.

   Rodzina, u której mieszkałam była bardzo miła i serdeczna. Zaprzyjaźniłam się z wieloma ludźmi. Miałam okazję poznać niektóre zwyczaje francuskie. Zobaczyłam codzienne życie Francuzów. Zwiedziłam wiele ciekawych miejsc.

Eliza Ziółek