Język francuski w naszej szkole

Rok szkolny 2013/2014

 

 

Zakończenie zajęć języka francuskiego

  Dobiegły końca lekcje języka francuskiego w bieżącym roku szkolnym. Gratuluję wszystkim uczniom systematycznej, aktywnej pracy oraz zaangażowania i entuzjazmu w poznawaniu tego pięknego języka. Uczestnicy zajęć otrzymali pamiątkowe dyplomy, a uczniom osiągającym najwyższe wyniki w nauce języka francuskiego, w dniu zakończenia roku szkolnego, zostaną wręczone nagrody książkowe.

  Na nadchodzące wakacje życzę wszystkim bonnes vacances et à bientôt!

 

       

 

 

Polsko-amerykańska korespondencja w języku francuskim

  Tematem ostatniej korespondencji polsko-amerykańskiej był świat przyrody. Uczniowie gromadzili informacje na temat zwierząt zamieszkujących nasze kraje i kontynenty (Europa, Ameryka Północna) opisywali ich zwyczaje, warunki życia, umieszczali rysunki, fotografie zwierząt dzikich i domowych. Jak zawsze przesyłka z Houston sprawiła nam dużo radości. Chętnie odpowiedzieliśmy na nadesłaną korespondencję i musimy przyznać, że porozumiewamy się z coraz większą łatwością.

 

   

     

 

 

Prima Aprilis po francusku czyli Poisson d’avril

  Na zajęciach języka francuskiego obchodziliśmy Prima Aprilis zgodnie z tradycją francuską. Uczniowie przyczepiali ukradkiem na plecach innych kolegów wyciętą z papieru rybę. Po odkryciu przez kolegę żartu mówili „Poisson d’avril”.

  Tradycja ta wywodzi się z XVI wieku kiedy to w dniu 1 kwietnia obdarowywano się upominkami, a jako, że był to okres postu wręczano sobie rybę, na znak przyjaźni i sympatii. Dzisiaj oprócz papierowych żartów przybierających kształt ryb, Francuzi obdarowują się czekoladkami oraz podobnie jak w naszym kraju - w środkach masowego przekazu królują żarty i dowcipy.

  

 

Korespondencja w języku francuskim z uczniami z USA

  Cieszymy się bardzo z kolejnej przesyłki od naszych kolegów z Houston. Tym razem otrzymaliśmy album szkoły z załączonym opisem w języku francuskim wybranych sal i pomieszczeń. Amerykańska szkoła wydaje się być dużo większa od naszej, na nadesłanych zdjęciach widzimy ogromne przestrzenie, duże gabinety i pomieszczenia klasowe, zajęcia sportowe odbywają się również na zewnątrz szkoły. Amerykanie, podobnie jak my, lubią lekcje przyrody, wzbogacają je obserwacjami roślin i zwierząt w ogrodach szkolnych.

  Szkoda, że dzieli nas odległość 9.122 km, chętnie byśmy odwiedzili naszych korespondencyjnych przyjaciół z dalekiego kraju.

 

 

  

 

Na zajęciach języka francuskiego - Galette Des Rois

  Tegoroczne Święto Trzech Króli obchodziliśmy po francusku: były piosenki, legendy, zabawy związane z tym dniem oraz zamiast tradycyjnego ciasta z migdałowym nadzieniem zwanego la galette, smaczne, kruche ciasteczka z ukrytą niespodzianką (la figurine) dla króla i królowej. Najpierw były duże emocje, potem degustacja ciastek, w końcu uroczysta koronacja. Zgodnie z tradycją para królewska ma zapewnioną pomyślność na cały rok!

 

 

 

 

 

Poznajemy francuskie tradycje świąteczne

  Jak co roku w okresie świątecznym na zajęciach języka francuskiego poznajemy tradycje bożonarodzeniowe kraju nad Sekwaną.

  Wiemy już, że we Francji tradycje świąteczne są inne niż w Polsce

  Francuzi święta obchodzą 24 wieczorem i 25 grudnia. Obowiązkowe dekoracje domów to choinki, szopki i charakterystyczne figurki świętych.

  Kolację wigilijną (le Réveillon) Francuzi spożywają po uroczystej mszy wieczornej, a na stole świątecznym zobaczyć można ostrygi, indyka z kasztanami (dinde aux marrons), pasztet z gęsiej wątróbki (foie gras), wszelkiego rodzaju owoce morza. Tradycyjnym deserem jest kremowe ciasto (la Büche de Noël), przypominające swym wyglądem kawałek drewna.

  Podobnie jak w Polsce Święta Bożego Narodzenia to czas radości i rodzinnych spotkań.

  Autor: Ilona Szerksznis

 

   

 

 

 

Bonjour mes amis!

  Już drugi rok intensywnie uczymy się języka francuskiego. Większość z nas kontynuuje naukę, ale są również w naszych szeregach nowi uczniowie. Cieszymy się, że jesteście z nami!

  W tym roku szkolnym klasy IV i V mają zajęcia dwa razy w tygodniu, pozostali uczniowie uczą się w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo. Pracujemy systematycznie, mimo że nie mamy ocen uczniowie rzetelnie odrabiają prace domowe. Towarzyszy nam myśl przewodnia:

  „Język angielski - językiem świata

  Język francuski - językiem przyszłości”.

 

 

 

  RADOM- HOUSTON - KORESPONDENCJA W JĘZYKU FRANCUSKIM

  Projet polonais-américain en langue française

  Uczniowie klas piątych i szóstych już drugi rok korespondują ze swoimi rówieśnikami ze Stanów Zjednoczonych. Nasi przyjaciele z Houston, podobnie jak my uczą się trzeci rok języka francuskiego, stąd korespondencja w nowo poznawanym języku stanowi dla nas porównywalną trudność.

 

 

 

  Nasi koledzy z Houston otrzymali od nas pozdrowienia wakacyjne . Na stronach internetowych swojej szkoły opisują korespondencję z nami, która daje im- podobnie jak nam- dużo radości. (http://madamefrazier.wikispaces.com/Correspondants+de+Pologne)

 

 

 

  Aktualnie pracujemy nad projektem zatytułowanym „Notre école” (Nasza szkoła). Zarówno my jak i Amerykanie równolegle opracowujemy albumy naszych szkół, umieszczając w nich zdjęcia i krótkie opisy pomieszczeń szkolnych. W ten sposób dowiemy się jak wygląda szkoła naszych kolegów zza oceanu i jakie są ich zwyczaje szkolne. Czy nasze szkoły są podobne? Z niecierpliwością czekamy na listy.

  

EKSPERYMENTY PRZYRODNICZE

  Qu’est-ce qu’il se passe avec un oeuf dans l’eau? Il va couler ou nager?

  Co się stanie gdy wrzucimy jajko to wody? Będzie pływać czy utonie? A w wodzie osolonej, czy coś się zmieni?

 

       

 

  Na lekcjach francuskiego przeprowadziliśmy proste doświadczenia i znamy odpowiedź na te pytania. Wiemy czym jest wyporność wody. A ponadto znamy znaczenie słów: de l’eau, un oeuf, une petite cuillère, un verre, du sel…w końcu stosujemy poznane wyrażenia w praktycznym działaniu.

 

 NASZE TALENTY AKTORSKIE

  Podczas zajęć wcielamy się w role aktorskie i odgrywamy sceny z popularnych bajek w języku francuskim.

  Z dużym entuzjazmem wykonania zadania podjęli się uczniowie klasy 2b.

 

 

  

GRY I ZABAWY RUCHOWE

  W czasie naszych językowych spotkań lubimy również gry i zabawy zręcznościowe, podczas których wykazujemy się znajomością słownictwa oraz prostych wyrażeń językowych. Obowiązuje zasada - porozumiewamy się w j. francuskim.

 

     

  

Znajomość kolorów, liczebników udoskonalamy na wiele sposobów.

 

       

  GRY DYDAKTYCZNE

  Poznane słownictwo utrwalamy korzystając z popularnych gier dydaktycznych. By zostać zwycięzcą trzeba dobrze zapamiętać karty obrazkowe. Ale co to dla nas! Co prawda zwycięzca jest tylko jeden, ale każdy z nas ma równe szanse by nim zostać - chyba, że nie zapamiętał francuskich poleceń i słówek…Pozostaje mu szybko się ich nauczyć!

 

   

  

  

 

Rok szkolny 2012/2013

  W tym roku szkolnym liczba uczniów poznających język francuski w naszej szkole znacznie się zwiększyła. Do kolegów z klasy 4 SP, którzy to już wytrwale drugi rok uczą się języka Moliera, dołączyli inni; są to najmłodsi uczniowie naszej szkoły - klasy 0, I, II i III szkoły podstawowej.

  Na lekcjach języka francuskiego poznajemy nowy język poprzez zabawę, odgrywanie ról, scenek, jest dużo wspólnego działania, ruchu, konkursów, prac plastycznych, a przede wszystkim uśmiechu!

  Ten rok szkolny, który powoli się kończy spędziliśmy bardzo aktywnie. C’est vrai!

 

     

  Un, deux, trois…- umiemy już liczyć do 12!

 

  W październiku 2012 r. przybyli do naszej szkoły uczniowie z kilku państw europejskich w ramach programu Comenius. Cieszymy się bardzo, że mieliśmy okazję na zajęciach naszego koła gościć grupę francuską. Gimnazjalistki z Francji wykazały się dużym talentem i ogromnym zaangażowaniem w nauczaniu ich języka młodszych kolegów.

 

   

  Uczennice z Francji wyjaśniają znaczenie słów: l’arbre (drzewo), le ciel (niebo). Nie było to łatwe zadanie.

 

     

Rozmowy polsko-francuskie

 

  Uroczyście obchodziliśmy urodziny kolegów, francuskie „Joyeux anniversaire” („Sto lat”) znamy już doskonale.

  Pierwszy był Dodo….nasz nounours z Francji

 

     

 

  A potem kolejno świętowały koleżanki i koledzy.

   

 

  Nowe słówka znakomicie zapamiętywaliśmy śpiewając piosenki i uczestnicząc w zabawach z chustą edukacyjną

     

 

  Zwrot „Comment ça va?” ćwiczyliśmy na wiele sposobów.

   

  Ça va bien? Ça va,ça va..

 

 

  Z wielkim zapałem przystępowaliśmy do prac plastycznych, potrafiliśmy je właściwie opisać po francusku!

           

 

  Francuskie filmy, bajki, piosenki poznawaliśmy korzystając z pracowni multimedialnej. W utrwalaniu słownictwa niezwykle przydatna okazała się tablica interaktywna.

     

 

  W marcu udało nam się nawiązać korespondencję z amerykańskimi rówieśnikami z Houston.

  Uczestniczą w niej uczniowie z klasy IV SP.

 

 

  Nasi amerykańscy korespondenci tak jak my, drugi rok uczą się języka francuskiego. Stąd językiem korespondencji jest język francuski.

  Pierwszą przesyłkę z dalekiego kraju otrzymaliśmy w kwietniu 2013. Troszkę się już znamy, okazało się ,że mamy wiele wspólnych zainteresowań i tematów do poruszenia w następnych listach. Wiemy, że nasi przyjaciele już 6 czerwca rozpoczynają wakacje!

  Z niecierpliwością czekać będziemy na następne listy, w przyszłym roku szkolnym…

A très bientôt!

Autor: Ilona Szerksznis